Na celém světě trpí únavovým syndromem miliony lidí. Spory o jeho příčinu vedly ke vzniku mnoha jmen pro toto onemocnění, zvláště v anglicky mluvících zemích; název "chronický únavový syndrom" je však nejužívanější.
Chronický únavový syndrom - příznaky

• trvalá nebo stále se vracející únava po dobu nejméně šesti měsíců; nezmírní se ani po spánku nebo odpočinku
• úbytek paměti, neschopnost soustředění, bolest hlavy
• zvýšená teplota, bolesti svalů nebo kloubů, chrapot, bolesti v krku, zvětšené uzliny na krku nebo v podpaží
• přetrvávající svalová bolest spolu s výše popsanými příznaky může svědčit pro fiúromyalgii
Co to je chronický únavový syndrom

Chronický únavový syndrom se vyznačuje pocitem hlubokého a trvalého vyčerpání. Do poloviny devadesátých let byl známý pod názvem myalgická encefalomyelitida. Nemocní mají poruchy spánku, špatně se soustředí a nezvládají své denní úkoly; mnozí trpí skrytou depresí. Lékaři se stále nemohou shodnout, je-li únavový syndrom specifické onemocnění nebo jen soubor spolu nesouvisejících příznaků Syndrom chronické únavy bývá někdy diagnostikován jako fibromyalgie - podobné onemocnění provázené však navíc bolestmi ve svalech. Obě tyto choroby postihují častěji ženy než muže.
Příčiny chronického únavového syndromu

Specifická příčina chronického únavového syndromu není známá, ale určitou roli může hrát oslabená imunitní odpověď. Lidé s tímto onemocněním mívají často i jiné poruchy imunity; asi 65 procent tvoří alergici (ve srovnání s 20 procenty postižených v celkové populaci) a někteří trpí autoimunním onemocněním, jako je lupus, při kterém imunitní systém napadá zdravé tkáně vlastního organismu. Mnozí pacienti uvádějí, že před vypuknutím únavových obtíží prodělali chřipku, a příznaky opravdu připomínají vleklé virové onemocnění. Mezi podezřelé infekční činitele patří virus Epstein-Barrové (vyvolávající mononukleózu) a candida (častá příčina kvasinkových onemocnění). Tyto infekce mohou mít vážnější následky, je-li organismus podvyživený a stresovaný. Chronický únavový syndrom se také připisuje vlivu toxinů ze znečistěného životního prostředí, nízkému krevnímu tlaku, zánětu mozku a abnormální hormonální hladině.
Jak mohou pomáhat potravinové doplňky při onemocnění chronickým únavovým syndromem

Jakýkoli nedostatek důležitých nutričních látek může vyvolat únavu, proto k doplňkům uvedeným v tabulce užívejte některý účinný multivitaminový a multiminerální přípravek. Začněte s vitaminem C, karotenoidya třezalkou, která má velmi účinné protivirové vlastnosti. jinou léčivkou zvyšující imunitu je echinacea (třapatka) - můžete ji střídat s kozincem, který má rovněž antivirové a imunitu zvyšující účinky, dále pau d'arco (tabebuia, která bojuje s infekcí, nebo posilující vodilkou. Při svalových křečích užívejte hořčík. Lékořice a sibiřský ženšen posilují nadledvinky, které vylučují hormony (například kortizol) neutralizující stres. Pozitivní účinek doplňků se objevuje asi za čtyři týdny

vitamin C
dávkování: 500 mg dvakrát denně
připomínka: objeví-Ii se průjem, snižte dávku

karotenoidy
dávkování: dvě tablety smíšených karotenoidů denně při jídle připomínka: tableta by měla obsahovat 15 mg karotenoidů

třezalka
dávkování: 300 mg výtažku třikrát denně
připomínka: výtažek standardizovaný na obsah 0,3 procenta hypericinu

echinacea (třapatka)
dávkování: 200 mg výtažku jednou denně
připomínka: standardizovaný na obsah nejméně 3,5 procenta echinakosidů

hořčík
dávkování: 400 mg jednou denně
připomínka: užívejte při jídle; objeví-Ii se průjem, snižte dávku

sibiřský ženšen
dávkování: 100 až 300 mg dvakrát denně
připomínka: standardizovaný na obsah nejméně 0,8 procenta eleuterosidů

lékořice
dávkování: 200 mg třikrát denně
pozor: užíváte-Ii léky na snížení krevního tlaku, poraďte se s lékařem
připomínka: přípravek standardizovaný na obsah 22 procent glycyrizinu nebo glycyrizinové kyseliny; může zvyšovat krevní tlak

kozinec (astragalus)
dávkování: 200 mg standardizovaného výtažku dvakrát denně
připomínka: střídejte v třítýdenních cyklech s echinaceou a tabebuiou.

tabebuia (pau d'arco)
dávkování: 250 mg dvakrát denně
pozor: neužívat v těhotenství a při kojení připomínka: standardizovaný na obsah 3 procent naftochinonů
Co ještě můžete dělat

- jezte zdravou stravu, v níž by mělo být aspoň pět kusů ovoce nebo zeleniny denně.
- Vyzkoušejte relaxační techniky, jako je meditace a jóga. o Snažte se dobře spát.
Nové poznatky o chronickém únavovém syndromu

Podle studie v British Medical Journal může mít při chronickém únavovém syndromu vynikající účinky mírné aerobní cvičení. Po dvanáctitýdenním programu, zahrnujícím procházky, plavání či jízdu na kole 5 až 30 minut denně, se 55 procent nemocných s chronickým únavovým syndromem cítilo "mnohem" nebo "podstatně" lépe.Velká zátěž však může způsobit zvrat k horšímu, proto postupujte velmi pomalu.

V současné době se uskutečňuje výzkum vlivu koenzymu NADH (látky účastnící se přeměny energie) na únavový syndrom. Podle nedávné studie v USA uváděli nemocní, kteří užívali NADH 18 měsíců, zlepšení příznaků.
FAKTA&RADY

• Vleklá únava byla v 19. století známa jako neurastenie; mezi léky patřil i lékořicový výtažek. Od roku 1930 do roku 1950 uváděly některé země náhlá vzplanutí stavů vleklé únavy. Centrum pro kontrolu nemocí a prevenci v USA stanovilo směrnice pro diagnózu tohoto onemocnění v roce 1988, a tak byla otevřena cesta dalšímu lékařskému výzkumu chronického únavového syndromu.

• V roce 1980 byl chronický únavový syndrom nesprávně chápán jako onemocnění zaviněné způsobem života "pracuj s nasazením, relaxuj s nasazením" - mladých pracovníků při náročném pracovním zatížení.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one