Dnešní ženy mají mnohem více možností, jak si poradit s nepříjemnými příznaky přechodu - menopauza. Klasická medicína to řeší hlavně tzv. substituční hormonální terapií, ale některé ženy zjišťují, že také přírodní léčba menopauzy uleví od potíží, jakými jsou návaly horka a noční poty.
Co to je menopauza

U žen ve věku kolem padesáti let přestanou vaječníky uvolňovat vajíčka a menstruační cyklus ustane. Když se menstruace nedostaví šest měsíců, mluvíme o dokončené menopauze. Menopauza není nemoc, ale může mít některé velmi nepříjemné příznaky. Asi pět až deset let předtím, než má žena svou poslední menstruaci, může mít menstruační nepravidelnosti, návaly horka a podrážděnosti, po přechodu se může objevit suchost pochvy, úbytek kostní hmoty a zvýšené riziko onemocnění srdce.
Příznaky menopauzy

• návaly horka
• noční pocení
• nepravidelná menstruace
• vysychání poševní sliznice
• podrážděnost nebo lehká deprese
Příčiny menopauzy

jakmile vaječníky přestanou vyrábět hormony estrogen a progesteron, narůstají příznaky přechodu (menopauza) - riziko osteoporózy a sklerotických změn na srdci. Proto se některé ženy rozhodnou pro substituční hormonální terapii, ale obavy ze spojení dlouhodobé hormonální léčby s možností rakoviny prsu nebo prostě přesvědčení, že příroda má jít svou vlastní cestou, motivuje jiné ženy k tomu, aby zkusily přírodní prostředky. Přírodní léčba působí příznivě také u žen, které mají příznaky menopauzy, i když ještě menstruují (tento stav se nazývá perimenopauza). V tomto období se většina odborníků staví proti substituční hormonální léčbě.
Které doplňky při menopauze

Rozhodnete-li se pro přírodní prostředky, můžete použít léčivky uvedené v tabulce, abyste zvládly návaly a ostatní nepříjemné příznaky. Nejlépe působí užívání určitých kombinací. Nejprve zkuste ploštičník a drmek. Tyto léčivky pomáhají stabilizovat hladiny hormonů a tím snižovat frekvenci návalů, zmírňovat deprese a suchost pochvy. Sibiřský ženšen se pokládá za dobré ženské tonikum a může mít i jiné příznivé účinky.
Podle některých studií zvyšuje andělika - i když samostatně neovlivňuje příznaky menopauzy - účinnost jiných léčivek. Lékořice má rostlinné složky (fytoestrogeny), které účinkují podobně jako tělesné estrogeny. Kromě toho jsou užitečné i další látky, které mohou pomáhat v prevenci aterosklerotického onemocnění srdce a osteoporózy u žen po menopauze. Studie na téma menopauza rovněž ukázala, že sójové výrobky mohou chránit před vznikem sklerotických změn na srdci. Rovněž návaly horka a jiné příznaky menopauzy - přechodu jsou vzácné v zemích, kde je sója základní potravinou . Nesnášíte-li chuť sójových potravin, zkuste doplňky se sójovými izoflavony, složkou, o níž se předpokládá, že je odpovědná za ochranné účinky sóji. (Vzhledem k časté alergii zkoušejte sóju opatrně.)
Podle některých studií pomáhá vitamin E v prevenci srdečního onemocnění tím, že brání LDL (škodlivému) cholesterolu v přilnavosti k tepenným stěnám. Některé ženy udávají, že vysoké dávky vitaminu také zmírňují návaly. Vápník a hořčík jsou nezbytné pro udržení silných kostí, a působí tedy preventivně proti osteoporóze. Kombinujte je s vitaminem D, aby se dobře vstřebávaly. Vitamin E, vápník, hořčík a vitamin D můžete užívat i při hormonální substituční léčbě.

ploštičník dávkování: 40 mg výtažku dvakrát denně
doporučení: standardizovaný na 2,5 procenta triterpenu

drmek
dávkování: 100 mg standardizovaného výtažku jednou denně
doporučení: obsah 0,5 procenta agnusidu

sibiřský ženšen
dávkování: 100 až 300 mg výtažku denně
doporučení: standardizovaný na obsah nejméně 0,8 procenta eleuterosidů

vápník/hořčík
dávkování: 500 mg vápníku a 250 mg hořčíku denně
doporučení: vyberte doplněk s obsahem 10 mcg vitaminu D

lékořice
dávkování: 200 mg standardizovaného výtažku třikrát denně
pozor: berete-li léky na snížení tlaku, poraďte se s lékařem

sójové izoflavony
dávkování: 50 mg denně
doporučení: vybírejte výrobky obsahující genistein a daidzein

vitamin E
dávkování: 250 mg dvakrát denně
pozor: užíváte-li léky proti srážení krve, poraďte se s lékařem
Menopauza - co ještě můžete dělat

Vyhýbejte se alkoholu, čokoládě, kávě, kořeněné stravě - to vše může vyvolávat návaly
Pravidelně cvičte - může to snížit počet návalů a pomáhat v prevenci onemocnění srdce. Cvičení s mírnou zátěží také může prospět v ochraně kostí.
Každé ráno si dopřejte dvacetiminutovou vlažnou koupel; některé ženy uvádějí, že je to dobrá prevence návalů po celý den.

Podle studie o účinku sóji na průvodní jevy přechodu bylo zjištěno, že ženy, které denně jedí sóju, mají méně silné návaly horka a nočního pocení. Navíc vykazovaly o 10 procent pokles celkového cholesterolu, a pokles diastolického tlaku o 6 dílků. Účastnice testu si po dobu 6 měsíců denně přidávaly k potravě 2 lžíce sójových bílkovin v prášku.

Podle nedávné studie není rozdíl v hodnotě hustoty kostní tkáně, začne-li žena se substituční hormonální léčbou v menopauze ihned nebo až krátce po dosažení 60 let. Je to dobrá zpráva pro ty, kdo jsou v dobrém zdravotním stavu a chtějí k odstranění příznaků menopauzy, zkusit přírodní prostředky. Pokud chcete, můžete zkusit substituční hormonální léčbu ke snížení rizika osteoporózy později.

Vitamin C a flavonoidy mohou snížit těžké menstruační krvácení, ke kterému někdy před blížící se menopauzou dochází. Posilují vlásečnice, které se před menstruací a při ní zeslabují. Flavonoidy také mohou zvládat návaly a kolísání nálady. Někteří léčitelé doporučují užívat 500 mg vitaminu C spolu s 250 mg flavonoidů dvakrát denně.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one