Mnoho lidi na světě trápí občas nespavost. Příčinou může být úzkost, přepracovanost, nepohodlná postel nebo zdravotní problémy. Není však nutné sahat hned po prášcích na spaní, přírodní doplňky vám mohou pomoci usnout a spát bez rizika vedlejších účinků.
Co to je nespavost

Někteří lidé se domnívají, že nespavost znamená neschopnost usnout; je to však také neschopnost spát bez častého probouzení a nebudit se dříve, než potřebujeme. Problémy se spaním a usínáním trvající několik nocí nebo týdnů jsou často vázány na stres a rozčilení. Někdy se však nespavost stane chronickou záležitostí, která může trvat měsíce i léta .
Příznaky nespavosti

• nesnadné usínání
• neschopnost souvisle spát
• příliš časné probuzení
Jak mohou pomáhat potravinové doplňky na nespavost

Doplňky, které zde uvádíme, by měly přinést okamžitou úlevu. Není-li doporučeno jinak, lze většinu z nich užívat současně asi 45 minut předtím, než jdete spát. Nejprve zkuste každý prostředek zvlášť, abyste zjistili, zda na vás účinkuje.
Podle četných studií je kozlík (valeriana), jedna z nejlépe prozkoumaných léčivek, velmi účinným prostředkem pro spaní.
U někoho účinkuje lépe v kombinaci s jinými uklidňujícími léčivkami, například s heřmánkem nebo kavou a mučenkou. Tyto doplňky, ať už je užíváte v tabletách, tobolkách, tinkturách nebo v čaji, vám pomohou se uvolnit, zmírňují stres a usnadňují tak usínání. Za určitých okolností může vést k nespavosti nedostatek určitých důležitých látek, zvláště vápníku, hořčíku nebo vitaminu B6; jejich doplnění může problém vyřešit nebo alespoň usnadnit jeho odstranění. Niacin (jeden z vitaminů B) užívaný společně s vitaminem B6 pomáhá příznivě ovlivňovat úzkostné stavy. Pomoci může také hořčík nebo vitamin B6 společně s 5-HTP (formou aminokyseliny tryptofanu), která zvyšuje hladinu serotoninu, jenž navozuje spánek. 5-HTP je dobrou alternativou k rostlinným lékům.
K ostatním rostlinám, které se užívají jako prostředky ke spaní, patří kalifornský mák, chmel, meduňka, lipový květ a sporýš lékařský. Přelijte asi 250 ml vroucí vody 10 g sušených bylin, které jste si vybrali, nechte je 10 minut louhovat a sceďte. Čaj vypijte před spaním. Někdy pomáhají i třezalkové tablety.

kozlík
dávkování: 250 až 500 mg výtažku
doporučení: užívejte před spaním; začněte nízkou dávkou a zvyšujte podle účinku, střídejte s 5-HTP

vápník/hořčík
dávkování: 500 mg vápníku a 250 mg hořčíku
doporučení: užívejte před spaním při jídle; někdy jsou k dostání v jednom doplňku

vitamin B6 / niacin
dávkování: 50 mg B6 a 500 mg nikotinamidu doporučení: užívejte společně před spaním

heřmánek
dávkování: 2 lžičky sušené léčivky na šálek čaje připomínka: mírný prostředek, který lze užívat každodenně i s jinými uklidňujícími doplňky
dávkování: 250 mg výtažku

kava
doporučení: užívejte před spaním, extrakt standardizovaný na nejméně 30 procent kavalaktonů

5-HTP
dávkování: 100 mg 5-HTP (5-hydroxytryptofanu) před spaním
doporučení: zvláště účinný v kombinaci s vitaminem B6 nebo hořčíkem; alternativa k rostlinným prostředkům
Co ještě můžete dělat s nespavostí

o Dodržujte pravidelný režim spánku i o víkendech.
o V posteli pouze spěte, nečtěte tam, ani nesledujte televizi.
o Pravidelně se pohybujte nebo cvičte (ne však večer); pomáhá to zbavit se stresu.
o Nepijte alkohol, nekuřte a vynechte kofeinové nápoje.
o Během dne a před spaním zkuste meditaci.
o Před spaním se vykoupejte v horké vodě s přísadou 10 kapek levandulového oleje.
o Vypijte před spaním šálek horkého mléka s medem.
o Zkuste spát na polštáři naplněném uvolňujícími rostlinami; pozor však na alergii

Podle více než 200 studií je kozlík (valeriana) účinný na nespavost. Podle nedávného sdělení skupiny švýcarských vědců lidé užívající tuto léčivku usínali rychleji a spali déle než ti, kteří užívali placebo.

Podle výzkumu trvajícího 16 týdnů u 43 zdravých dospělých (ve věku od 50 do 76 let), kteří trpěli mírnými potížemi se spánkem, bylo zjištěno, že čtyřicetiminutová ostrá chůze čtyřikrát týdně pomáhala sledovaným nejen usnout, ale i zdravě spát po celou noc.

Lidé v anglosaských zemích se po Vánocích cítí zvláště unaveni zřejmě proto, že krocan, který je v té době na každém stole, je mimořádně bohatý na aminokyselinu tryptofan, přírodní prostředek navozující spánek.

Neužívejte přírodní prostředky na spaní spolu s klasickými sedativními léky; mohlo by dojít k nadměrné ospalosti.

Neužívejte povzbuzující léčivky, které vás udržují v bdělém stavu - například ženšen, guaranu, kolové oříšky a zázvor.

Zdravotnické autority v Německu a jiných zemích uznávají heřmánek a ostatní rostlinná sedativa za skutečné léky. Lékaři je často předepisují, a dokonce jsou hrazeny pojišťovnou.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one