Obezita - JEZTE HODNĚ

• složených sacharidů, které jsou obsaženy v těstovinách, bramborách, hnědé rýži
a celozrnném chlebu
• čerstvého ovoce, zeleniny, salátů a luštěnin
• libového masa, drůbeže (bez kůže) a ryb
Obezita - OMEZTE

• tuky všeho druhu
• alkohol
Obezita - VYHÝBEJTE SE

• plno tučným mléčným výrobkům
• tučným a sladkým zákuskům, jako jsou sušenky, koláče, křupky a ořechy
• masům s vysokým obsahem tuků, jako jsou klobásy, slanina a mleté hovězí

Obezita je nejběžnější problém výživy v České republice a je značně rozšířená i v západním světě. Podle statistik v letech 1980 a 1993 vzrostl dokonce i v tradičně štíhlé Británii počet lidí s nadváhou ze 33 procent na 43 procent a u žen z 24 procent na 30 procent. Ve stejném období poměr klinicky obézních lidí stoupl ze 6 procent na 13 procent u mužů a u žen z 8 procent na 16 procent.
Lékaři vás považují za obézní, jestli-že jste o 30 procent těžší, než je normální přijatelná váha pro vaši výšku, pohlaví a věk. Zdravotní experti sestavili standardní tabulky, které zobrazují přijatelné váhové rozmezí. Váš praktický lékař by je měl znát a jejich kopie vám poskytnout ve své ordinaci.
Protože váha patří do určité míry k emocionálním problémům, měli byste požádat svého lékaře o radu, jestliže se domníváte, že vy nebo někdo z vaší rodiny může trpět vážnou nadváhou.
Neexistuje žádná jednoduchá a zázračná léčba obezity, ale můžete dosáhnout nižší a zdravější hmotnosti zvýšením fyzické aktivity a omezením příjmu kalorií - zejména těch, které jsou obsaženy v tucích.
Obezita může ničit vaše zdraví i štěstí. V emocionální rovině může obezita vést někdy k nedostatku sebeúcty a k depresím, protože nemůžete vést normální aktivní život. Fyzické potíže se projevují dýchavičností, bolestí nohou a oteklými kotníky. Nadměrná obezita může poškozovat klouby, způsobovat osteoartritidu, obzvlášť kolen a kyčlí. Lidé s výraznou nadváhou mají nadprůměrné sklony k vysokému tlaku, cukrovce, problémům se žlučníkem a dně. Pravděpodobně trpí mnohem bolestivějšími symptomy při onemocněních, jako jsou angina pectoris a artritida, které u nich trvají déle a s rostoucím věkem mají horší průběh, pokud nedojde ke snížení váhy. Obezita je také spojena s aterosklerózou, problémy se srdcem a některými typy rakoviny.

CO ZPŮSOBUJE OBEZITU?

Obvyklou příčinou obezity bývá kombinace přejídání a nedostatku pohybu. Jestliže přijímáte víc kalorií, než spálíte při normální denní aktivitě, přebytečné kalorie se ukládají v podobě tuku. To nemusí nutně znamenat, že jíte víc než ostatní lidé.
Avšak pokud váš jídelníček obsahuje potravu s vysokým obsahem kalorií, jako jsou sušenky, koláče, křupky, které obsahují téměř výhradně tuk a cukr, dokonce i malé porce mohou zásobovat vaše tělo větším množstvím energie, než potřebujete. To se pravděpodobně projeví v růstu hmotnosti, pokud zároveň nezvýšíte úroveň fyzické aktivity, abyste vykompenzovali příjem kalorií.
Obezita - PROČ JE PŘÍČINOU PROBLÉMU TUK?

Lékařské výzkumy ukazují, že poměr tuku k sacharidům v jídelníčku je určující pro regulování hmotnosti. Lidé, kteří konzumují stejné množství kalorií, mnohem snadněji přibývají na váze, jestliže jejich jídelníček obsahuje vyšší množství tuků než sacharidů, a proto se snadněji zbavíte nadváhy při nízkotučné dietě než při dietě, ve které se sníží poměr sacharidů. Výsledky z roku 1994 upozorňují, že asi 50 procent naší energie by mělo pocházet z potravy obsahující sacharidy a maximálně 35 procent z tuků.
Mnoho obézních lidí obviňuje ze své nadváhy pomalý metabolismus, hormonální nerovnováhu nebo dědičnou dispozici snadno nabírat na váze. Ale to jsou zřídkakdy ty pravé důvody. Zdá se, že obezita pronásleduje celé rodiny jednoduše proto, že se z generace na generaci dědí nezdravé jídelní návyky. Lidé často přibývají na váze s rostoucím věkem, protože pokračují ve svých jídelních zvycích z dřívějšího aktivnějšího období, kdy vydávali mnohem víc energie. Jiní řeší své citové problémy nezřízeností v jídle.
Ženy mají větší sklony k obezitě, protože jejich tělo účinněji ukládá tuk. V ideálním případě by u žen měl tuk tvořit 25 procent tělesné váhy a u mužů 15 procent.
Jediný rozumný způsob, jak zhubnout, je dodržovat dietu s nízkým obsahem tuků a kombinovat ji s přiměřenou formou pravidelné fyzické aktivity. Avšak obézní lidé by měli vždycky začít nejprve s mírným pravidelným cvičením, jako je svižná chůze nebo plavání.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one