Osteoporóza je charakterizovaná ztrátou kostních minerálů. Osteoporóza je velmi často příčinou zlomenin, ale je možné jí předcházet. Čím dříve začnete proti tomuto problému bojovat, tím lepší budou vaše vyhlídky, že se ve vyšším věku vyhnete bolestem a zlomeninám.
Osteoporóza - co to je

Osteoporóza, jejíž název pochází z latinského názvu pro řídké "porózní" kosti, je progresivní stav, při němž se zmenšuje hustota kostní hmoty, zeslabuje se struktura a kosti se snadno lámou. Osteoporóza postihuje jednu ze tří žen a mnoho mužů. Substituční hormonální léčba po přechodu chrání ženy proti osteoporóze, ale mnoho žen se této léčbě brání. Žádné jednotlivé opatření nedokáže vzniku osteoporózy zabránit, ale kombinace doplňků a změna životního stylu může účinně omezit možné škody.
Příznaky - osteoporóza

první známkou osteoporózy mohou být silné bolesti v zádech nebo zlomenina - nejčastěji zápěstí, krčku stehenní kosti nebo páteře
dalším klasickým příznakem je postupná ztráta tělesné výšky provázená zprvu sotva znatelným vývojem "kulatých" zad.
rtg vyšetření zubů může odkrýt časné stadium osteoporózy zjištěním řídnutí kosti dolní čelisti

Osteoporóza - příčiny

Pokles estrogenu po menopauze je přímo spojen s dramatickým vzestupem osteoporózy u starších žen. Tento hormon pomáhá tělu vstřebávat vápník a udržuje tak kosti silné. Rovněž u starších mužů se může vyvinout osteoporóza, ale kostní ztráty jsou méně závažné, protože hustota kostí je u mužů větší než u žen. Jiným rizikovým faktorem je časná menopauza, stejně jako nedostatek cvičení a strava chudá na vápník a jiné nutriční látky, které jsou předpokladem k optimální tvorbě kostí. Vaše riziko stoupá, máte-li slabé kosti (bílé a asijské ženy mají sklon ke slabší kostře), jste-li po přechodu, trpíte podváhou, máte výskyt osteoporózy v rodině nebo užíváte dlouhodobě kortikoidy.
Jaké doplňky užívat při onemocnění osteoporóza

Doporučené doplňky mohou pomáhat posilovat kosti, užíváte-li je nejméně šest měsíců. Lze je bezpečně užívat všechny najednou jako doplněk hormonální léčby i s předepsanými klasickými léky. Přípravky určené k podpoře výstavby kostí mohou být vyhovující a méně nákladné, ale buďte opatrní, užíváte-li léky proti srážení krve, protože některé doplňky obsahují vitamin K, který zvyšuje krevní srážlivost.
Vápník je životně důležitý pro udržování silných kostí, vitamin D zajišťuje dobré vstřebávání vápníku a hořčík a bor pomáhají při přeměně vitaminu D ve využitelnou formu. Nedávné výzkumy spojují vitamin C s větší kostní hmotou a zlepšenou tvorbou kolagenu - bílkoviny, která zesiluje kosti a pojivovou tkáň vůbec. Pro vstřebávání minerálů je rovněž důležitý zinek, měď a mangan. Přídavek klíčových vitaminů a minerálů, například křemíku, vitaminu B6 a kyseliny listové, poskytne další ochranu.

vápník (v organické formě)
dávkování: 500 mg dvakrát denně
doporučení: užívejte při jídle

vitamin D
dávkování: 10 mcg dvakrát denně doporučení: zvláště důležitý je v zimě, kdy je málo slunečního záření

hořčík (v organické formě)
dávkování: 250 mg dvakrát denně
doporučení: užívejte při jídle

bor
dávkování: 3 mg denně
připomínka: snižuje ztráty vápníku, může zvyšovat účinek estrogenů

vitamin C
dávkování: 500 mg dvakrát denně
doporučení: objeví-li se průjem, snižte dávku

zinek
dávkování: I S mg denně
doporučení: užíváte-li zinek déle než měsíc, doplňte i 2 mg mědi

mangan
dávkování: 10 mg dvakrát denně
připomínka: účastní se kostního metabolismu
Co ještě můžete dělat při osteoporóze

Pravidelně provádějte zátěžové cviky (chůze, cvičení s činkami), při nichž pracují nohy nebo jiné části těla proti odporu.
Přestaňte kouřit. Vzdáte-li se tohoto zlozvyku, prospěje to nejen vašim kostem, ale i celkovému zdravotnímu stavu.
Omezte příjem alkoholu na jednu nebo dvě sklenky vína nebo piva denně.
Jste-li po přechodu, zvažte substituční hormonální léčbu.
Jezte stravu bohatou na vápník, například nízkotučné mléčné výrobky, olejovky a lososa.
Jezte hodně ovoce a zeleniny, protože obsahují vitaminy a stopové prvky. Sója je vhodná pro svůj obsah izoflavonů, zvláště genisteinu a daidzeinu, které mají vlastnosti estrogenů.

Osteoporóza - nové poznatky

Výzkumníci z Taftovy univerzity v Massachusetts uvádějí, že dávka 500 mg vápníku a 17,5 mcg vitaminu D denně dokáže snížit riziko zlomenin u mužů i žen vyššího věku na polovinu. Ve starší francouzské studii se tvrdí, že stejné doplňky užívané po dobu dvou let snížily riziko zlomeniny krčku stehenní kosti u žen vyššího věku o 43 procent.

V lidském těle se vstřebá pouze 10 procent vápníku z potravy, asi proto, že ve stravě našich předků ho bylo daleko větší množství. Organismus to kompenzoval snížením vstřebávaného množství.
Osteoporóza - fakta a rady

Stačí 15 minut na slunci, aby se v těle zvýšila tvorba vitaminu D nezbytného pro vývoj kostí. Slabé zimní světlo může tento proces narušit, stejně jako používání ochranných krémů proti slunci s ochranným faktorem vyšším než 6.

Při užívání doplňků neznamená "více" vždy "lépe". Například zdvojnásobíte-li svou dávku vápníku, může to nepříznivě ovlivnit schopnost hořčíku, manganu a zinku vyživovat kosti. Nadbytek zinku může potlačovat imunitu. Dosáhnout toxických hodnot vápníku a zinku dietou by bylo velmi obtížné.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one