V mnohých případech je možné poruchám trávení předejít jednoduchými úpravami jídelníčku a životního stylu. Pocítíte-li však - stejně jako miliony jiných lidí - nepříjemné a někdy trapné příznaky dyspepsie, může vám přírodní lék přinést úlevu.
Co to jsou poruchy trávení

Poruchy trávení, souhrnně nazývané dyspepsie, mohou zahrnovat celý soubor nepříjemných příznaků, které se dostavují po jídle - od nadýmání a kručení v žaludku až k celkové nevolnosti a zvracení. Mezi nejčastější potíže tohoto druhu patří pálení žáhy. Při trávení potravy se v žaludku (který je vystlán ochrannou sliznicí) tvoří více než litr kyseliny solné denně. Dostane-li se kyselina zpět do jícnu, který ochrannou sliznici nemá, vznikají palčivé pocity. Tento úkaz se nazývá gastroezofageální reflux. Dojde-li k zánětu jícnové sliznice, objeví se silné bolesti a pálení na hrudi, někdy neodlišitelné od bolestí při angině pectoris.
Příznaky poruch trávení

• palčivé pocity za hrudní kostí trvající od několika minut do několika hodin
• palčivý pocit v hrdle nebo pocit zvratků v krku
• větry nebo říhání, nadýmání či hučení v žaludku
• nauzea až zvracení
• bolesti břicha, obtíže zhoršující se v poloze vleže
Příčiny poruch trávení

Žaludeční kyselina zůstává obvykle tam, kde má být, díky dolnímu svěrači jícnu, svalu, který se uvolňuje pouze tehdy, aby propustil potravu do žaludku. Někdy se však zcela neuzavře, dovoluje žaludečnímu obsahu vrátit se zpět a vzniká tak pálení žáhy. Kouření, nadváha a těhotenství svěrač oslabují. Kouření navíc vysušuje sliny, které kyselinu v jícnu neutralizují a smývají zpět do žaludku. Některé druhy potravin a nápojů (čokoláda, máta peprná, pomerančová šťáva a káva) rovněž způsobují uvolnění jícnového uzávěru.
Oděv příliš těsný v pase vyvolává tlak na břicho a vytlačuje žaludeční obsah vzhůru. Přejídání stimuluje tvorbu kyseliny solné k trávení nadbytečné potravy. Stres a úzkost mohou narušovat činnost žaludku a hladkých svalů ovládajících orgány nutné k trávení. Mluvení při jídle nebo žvýkání s otevřenými ústy může vést k polykání vzduchu, následnému nadýmání a poruše trávení.
Jaké doplňky užívat při poruchách trávení

Zkuste je jednotlivě, abyste poznali, který na vás bude nejlépe působit. Všechny můžete užívat s předepsanými i volně prodejnými léky. Kalcium karbonát se užívá v tabletách proti překyselení žaludku a je dobrým prostředkem při občasném refluxu. Deglycyrinizovaná lékořice (DGL) pomáhá hojit žaludeční sliznici a přináší tak úlevu. Šťáva z aloe vera zklidňuje podrážděný jícen.
K povzbuzení zažívání, a to zvláště uleví lidem s chronickými poruchami trávení, si vezměte gama-oryzanol- olejový výtažek z rýžových otrub. Tento potravinový doplněk pravděpodobně ovlivňuje mozkovou kontrolu trávení. Nebo můžete měsíc užívat B vitaminy cholin, kyselinu pantotenovou a tiamin. Když se vaše potíže nezlepší, poraďte se s lékařem. Ke zklidnění zažívacích potíží se tradičně užívá heřmánek, který je také účinný při křečích.

kalcium karbonát dávkování: 250 až 500 mg třikrát denně
pozor: způsobuje nadměrnou tvorbu žaludečních šťáv

lékořice (DGL)
dávkování: dvě tablety DGL (380 mg) třikrát až čtyřikrát denně mezi jídly, podle potřeby
pozor: neužívejte v těhotenství

šťáva z aloe vera
dávkování: půl šálku šťávy třikrát denně mezi jídly
doporučení: musí obsahovat 98 procent aloe a žádný aloin ani emodin

gama-oryzanol
dávkování: 150 mg třikrát denně nalačno
připomínka: známý také jako olej z rýžových otrub

cholin
dávkování: 500 mg třikrát denně
doporučení: při chronickém pálení žáhy kombinujte s pantotenovou kyselinou a tiaminem; užívejte asi měsíc, abyste zjistili, zda příznaky zmizí

kyselina pantotenová
dávkování: 1000 mg dvakrát denně
doporučení: při chronických potížích užívejte s cholinem a tiaminem asi měsíc, abyste zjistili, zda příznaky zmizí

tiamin
dávkování: 500 mg denně ráno nalačno
doporučení: nazývá se také vitamin B1. Při chronickém pálení žáhy užívejte asi měsíc společně s kyselinou pantotenovou a cholinem, abyste zjistili, zda příznaky zmizí
Co ještě můžete dělat při poruchách trávení

o Jezte častěji a v malých dávkách, aby tvorba žaludeční kyseliny byla co nejmenší.
o Vynechte tučná jídla a nepřejídejte se. Omezte alkohol, který může zvyšovat žaludeční kyselost, a nepijte kávu, která působí dráždivě.
o Poslední jídlo jezte alespoň tři hodiny předtím, než jdete spát, nikdy si nechoďte lehnout hned po jídle
o K prevenci jícnového refluxu používejte sílu gravitace a spěte se zvýšenou podložkou hlavy
Poruchy trávení - fakta a rady

- Poruchy trávení mohou být vyvolány nedostatkem kyseliny solné v žaludku. Netrpíte-li pálením žáhy, ale máte pravidelné bolesti žaludku, nadýmání, říhání a větry po jídle, může jít
o tento problém. Zkuste doplněk obsahující 500 mg betain-hydrochloridu a 100 mg pepsinu při každém jídle po dobu jednoho měsíce. (Než začnete tuto kombinaci užívat, přesvědčte se, že nemáte peptický vřed - betain by mohl váš stav zhoršit.) Pokud vám tento doplněk nepřinese do měsíce úlevu, poraďte se s lékařem.
- Jako teplé a uklidňující zakončení jídla zkuste bylinkový čaj, například heřmánek, zázvor, proskurník nebo fenykl, ať už jednotlivě nebo ve směsi. Fenykl zmírňuje nevolnost
a nadýmání.

VÍTE, ŽE Kyselina solná v žaludku ničí mikroorganismy, které sníme s jídlem.
Bez této kyselinové bariéry bychom byli mnohem vnímavější ke střevním onemocněním.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one