Únava - příznaky

přetrvávající stálá únava, někdy přerušovaná, trvající déle než dva týdny
změny osobnosti, hlavně sklon k snadnému rozčilování, netrpělivosti nebo depresi ze stálého pocitu únavy
snížená schopnost soustředění, obtíže s výkonem běžných úkonů, snížení zájmu o dříve oblíbené činnosti

VYHLEDEJTE LÉKAŘE - Únava

Trvá-li únava déle než dva týdny nebo je provázena horečkou, hubnutím, nevolnostmi, chrapotem nebo bolestmi ve svalech.
Je-li únava příčinou takové ospalosti během dne, že to narušuje každodenní normální aktivity

Co to je únava

Únava sama o sobě není nemoc, ale bývá klasickým příznakem některých zdravotních problémů - přepracovanosti, nesprávné nebo nedostatečné výživy, nedostatku (nebo také přebytku) pohybu, nespavosti či nesprávných životních návyků. Je rovněž průvodním jevem premenstruálního syndromu a deprese. Je to celkový pocit vyčerpání, kterého je těžké se zbavit. Liší se od ještě úpornějšího únavového syndromu, při kterém únava trvá až šest měsíců a neustupuje ani po spánku a dostatečném odpočinku; navíc bývá provázen bolestmi svalů, poruchami paměti a horečkou.
Únava a příčiny

U mnohých pacientů může být původcem únavy stres, úzkostné stavy, deprese nebo snížená imunita či chronická infekce. Bývá také spojena s cukrovkou, poruchami funkce štítné žlázy nebo nadledvinek a se srdečními, jaterními nebo ledvinovými nemocemi. Nedostatek kteréhokoli vitaminu nebo minerálu může oslabit imunitní systém a způsobit únavu. Rovněž nedostatek látek, které se účastní krvetvorby (železa, kyseliny listové, vitaminu B12 a B6), může vést k únavě, protože červené krvinky přenášejí kyslík nutný k tvorbě energie. U žen může způsobit únavu kolísání hladiny hormonů v těhotenství a v menopauze nebo při anémii způsobené krevními ztrátami při velkém menstruačním krvácení. Mohou ji také zavinit léky, například na snížení krevního tlaku nebo na nespavost.
Jak mohou pomáhat potravinové doplňky, když vzniká únava

Doplňky, které jsou zde uvedeny, můžete užívat jedině tehdy, byla-li jako příčina únavy vyloučena nějaká skrytá choroba. Úlevu byste měli pozorovat asi po dvou měsících. Začněte vitaminy a jedním ze dvou druhů ženšenu. Potom – bude-li únava přetrvávat - přidejte hořčík a lněné semínko. Komplex vitaminů B posiluje nervový a imunitní systém. Zvyšuje výkonnost bílých krvinek, které ničí bakterie a viry, a je nezbytný ke správné tvorbě červených krvinek. Stejně důležitý je vitamin C: zlepšuje imunitní funkce, pomáhá při regeneraci buněk a tkání a posiluje funkci nadledvinek, které řídí tvorbu stresových hormonů v organismu. Mezi nejpopulárnější uplatnění ženšenu patří zvyšování hladiny vlastní tělesné energie. K tomuto účelu se v Asii užívá panax ženšen již mnoho let. Sibiřský ženšen obsahuje složky, u nichž je prokázáno, že potlačují únavu. Americký ženšen má podobné, ale ne tak silné účinky a lze ho vystřídat panax ženšenem nebo sibiřským ženšenem. U některých lidí může být příčinou únavy mírný nedostatek hořčíku. Dvouměsíční užívání by mělo vyrovnat jakýkoli deficit tohoto minerálu. Rybí tuk nebo lněný olej u vegetariánů pomáhá doplňovat omega 3 mastné kyseliny chránící neporušenost buněčných membrán a zvyšující imunitu.

Co ještě můžete dělat

Zdřímněte si na 20 minut po obědě nebo po práci; natáhněte si ale budík - delší zdřímnutí by vám mohlo narušit noční spánek.
Nevynechávejte ve svém jídelníčku snídani; před spaním nejezte velká jídla, tučné potraviny, nepijte alkohol a kofeinové nápoje.
Choďte spát a vstávejte každý den ve stejnou dobu. V noci spěte alespoň osm hodin.
Buďte aktivní: mírné cvičení pomáhá zmenšovat pocit únavy.
Nečekejte zvýšení energie ze sladkých jídel. Místo toho jezte složené sacharidy (těstoviny, celozrnné potraviny, luštěniny). ovoce a zeleninu.
Nechte si udělat krevní zkoušky k vyloučení poruchy funkce štítné žlázy a chudokrevnosti.

FAKTA&RADY - Únava

Příznakem únavy může být nerozpoznaný nedostatek vitaminu B12' většinou způsobený nízkými hladinami žaludeční kyseliny - lékař vám předepíše příslušné dávky vitaminu B12.

Nové poznatky
Opatření k prevenci a léčbě únavy mohou pomoci zvýšit dlouhověkost, zvláště u starších lidí. Vědci sledovali více než 1000 lidí narozených v roce 1914 a zjistili, že dlouhodobá únava hraje větší roli při úmrtí než běžně užívané ukazatele jako kouření a stravovací návyky.

Víte že
Kofeinové nápoje mohou úplně vyřadit vaši schopnost rychle usnout a spát až po dobu deseti hodin po jejich vypití.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one