Tato funkční porucha (zácpa) se stále častěji vyskytuje u populace hospodářsky vyspělých zemí. Bezprostřední příčinou, kdy vzniká zácpa je zpomalený a nepravidelný pohyb střev, spojený s obtížným a často bolestivým vyprazdňováním stolice. Průvodním příznakem zácpy bývá celková nevolnost a výskyt hemoroidů. Zácpa může být způsobena i závažným skrytým onemocněním.

Poslední fáze trávení se odehrává v tračníku, hlavní části tlustého střeva. Tračník je asi 1,5 m dlouhý, osídlený miliony bakterií, kvasinek a jiných mikroorganismů, známých pod názvem střevní flóra. Některé z nich pomáhají detoxikovat odpadové látky tvořící zbývající část střevní tráveniny. Správná vyváženost této střevní flóry zabraňuje zácpě i průjmu.
Zbytky potravy a jiné odpadové látky se pohybují střevem pomocí rytmických pohybů střev, kterým se souhrnně říká peristaltika. Za normálních okolností trvá cesta potravy od doby jídla do vyprázdnění 12 až 48 hodin; přijatelná doba je až 72 hodin, pokud je peristaltika pravidelná. U zdravých lidí dochází k vyprazdňování stolice většinou jednou denně; jejich stolice je měkká, hladká a odchází bez větší námahy. Stárnutím se peristaltika často snižuje, střeva jsou "línější" a může vznikat zácpa.
Obvyklou příčinou, kdy vzniká zácpa je nesprávné složení stravy. Potraviny s nízkým obsahem vlákniny, především průmyslově čištěné suroviny, spolu s nedostatkem tekutin nevyhnutelně zpomalují zažívání - zácpa. Jako další faktory, kdy vzniká zácpa se uplatňují nedostatek pohybu, dlouhodobý stres, těhotenství nebo některá skrytá onemocnění, například snížená funkce štítné žlázy a rakovina tlustého střeva. Rovněž některé léky proti bolesti, antidepresiva, antibiotika a antikoncepční prostředky mohou vyvolávat zácpu. Paradoxně zácpa vzniká i při užívání projímadla, která postupně oslabují střeva a zpomalují jejich normální funkci. Málo aktivní lidé se sedavým zaměstnáním jsou zvláště náchylní k zácpě. Zařaďte do svého denního programu dostatek pohybu.
Zácpa a prevence

Většina z nás se zácpě snadno vyhne tím, že bude dbát na dostatek vlákniny a balastních látek v potravě a omezí příjem tuků a čištěných, průmyslově zpracovávaných potravin. Nedoporučuje se však přidávat k pokrmům vlákninu ve formě pšeničných otrub; ty mohou snadno podráždit střeva. Vhodnější jsou ovesné vločky a rýžové otruby.
Zkuste jíst hodně potravin s vysokým obsahem hořčíku (krevety, ořechy, semena, fazole, celá zrna). Pokud by vám to dělalo potíže, poraďte se s lékařem o užívání potravinových doplňků s hořčíkem.
Pijte denně nejméně šest sklenic tekutin, především vody, aby vaše stolice byla měkčí a objemnější a snadněji odcházela. Pokud jste silnější postavy, nadměrně se pohybujete nebo je horké počasí, tak množství tekutiny přiměřeně zvyšte. Ovocné a zeleninové šťávy dokážou aktivně povzbudit peristaltiku. V obchodech se prodávají různé ovocné nápoje, ale lepší je, když si sami připravíte čerstvou šťávu a hned ji vypijete.
Zácpa - šťávy proti zácpě

Připravte si jednu z těchto šťáv ke zmírnění zácpy. Denně vypijte až tři sklenice.

Špenátová šťáva - zácpa
V odšťavovači si připravte šťávu z hrsti čerstvých špenátových listů, třetiny okurky a dvou rajčat. Zřeďte ji stejným množstvím pramenité vody. Místo špenátu lze použít potočnici.

Jablečná a hroznová šťáva - zácpa
Je to šťáva ze dvou jablek a 180 g hroznů. Jablka můžete pro změnu nahradit hruškami, papájou nebo ananasem.


Přirozený zdroj vlákniny
Ovoce, zelenino o celozrnné potraviny (tmavý chléb, neloupaná rýže) podporují rychlejší průchod tráveniny zažívacím ústrojím
Zácpa a její léčení

Obklady: Střídavé horké a studené obklady na břicho mohou činnost střev povzbudit. Začínejte horkým obkladem. Vyždímejte menší ručník namočený v horké vodě, složený ho přiložte na břicho a nechte asi tři minuty působit. Pak ho vystřídejte ručníkem namočeným v chladné vodě. Ten ponechte na břiše jen jednu minutu. Obklady střídejte po dobu 10 až 20 minut. Tuto jemnou masáž vám může provést partner (partnerka), ale pokud by vám začala být nepříjemná, požádejte ho (ji), aby přestal(a). Obě ruce položte na pravou stranu břicha masírované osoby a opatrně provádějte krouživé pohyby rukama. Nejprve vzhůru, pak podél dolní části žeber a poté dolů, k vnitřní hraně levé kyčelní kosti. Nakonec sklouzněte rukama k bodu, z něhož jste vyšli, a vše opakujte po dobu až deseti minut. Masáž provádějte denně.

Automasáž
Připravte si masážní olej. Do pěti lžiček oleje ze sladkých mandlí nebo rostlinného oleje lisovaného za studena přidejte po dvou kapkách rozmarýnového a majoránkového oleje a ještě dvě kapky oleje z římského heřmánku. (V prvních dvaceti týdnech těhotenství vynechte rozmarýnový olej.) Část oleje si vmasírujte do podbřišku a trochu do křížové krajiny. Pevnými, ale jemnými pohyby ve směru hodinových ručiček se masírujte několik minut denně.
Zácpa a výživa:

• Každé ráno vypijte odvar asi ze šesti sušených švestek a večer před spaním tyto švestky snězte. Místo švestek můžete zkusit fíky.
• Jezte jogurty se živými kulturami: pomáhá to obnovit rovnováhu střevní flóry, která byla porušena zánětem žaludku a střev.
• Denně snězte lžičku melasy.
• Do šálku horké vody namočte na dvě hodiny 1 až 2 lžičky lněného nebo jitrocelového semínka a tekutinu i se semínky vypijte před spaním.
Zácpa a Akupresura

Palcem stlačujte bod TO 6 na zevní straně předloktí, čtyři prsty nad zápěstím. Provádějte to každý den asi dvě minuty, dokud problémy trvají.
Zácpa a rostlinné léky

• Připravte si čaj z lékořice, zázvoru, pampeliškového kořene, kořene šťovíku a lopuchu. Denně vypijte tři šálky .
• Po dobu jednoho týdne užívejte vždy večer tři česnekové tobolky, abyste obnovili rovnováhu střevní flóry.
Zácpa a jóga

Vzniká-li u vás často zácpa, zkuste každé ráno toto cvičení. (Nezkoušejte je však při vysokém krevním tlaku.) Požádejte učitele jógy, aby zkontroloval, zda cvik děláte správně.

1 Začněte tím, že vypijete dvě sklenky vlažné vody. Potom se položte na záda a při vdechu zdvihněte obě nohy. Můžete je i mírně pokrčit.

2 Při výdechu zdvihejte nohy do výše tak, abyste zdvihli od země i hýždě, a boky podepřete rukama. Trup by měl být v úhlu asi 45° a nohy by měly být podle možnosti natažené.

3 Silně vydechněte břichem, pak vdechněte a uvolněte se. Tímto způsobem udělejte asi 40 dechů, potom položte nohy na zem a odpočívejte. Celé cvičení ještě dvakrát zopakujte. Nakonec se posaďte na toaletu se zdviženýma nohama, abyste povzbudili otvírání střev.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one